Kamis, 19 November 2015

Sindrom Usus Mudah Rengsa Gejala IBS & Kriteria diagnostik

Sindrom Usus Mudah Rengsa Gejala IBS & Kriteria diagnostik

Cepat marah gejala sindrom usus dianggap sebagai aspek yang paling merisaukan komplikasi gastrousus ini. Tanda-tanda adalah mampu mengubah secara drastik dari satu individu kepada yang lain. Dalam banyak keadaan, tanda-tanda yang mengalami keadaan ini sering menggambarkan orang-orang yang berpengalaman dalam penyakit-penyakit yang lebih serius bagi seseorang individu.

Ini adalah salah satu sebab mengapa ia begitu penting untuk memastikan bahawa anda bertemu dengan doktor jika anda mengesyaki bahawa anda mengalami gejala yang dikaitkan dengan sindrom usus terganggu. Seorang doktor akan dapat melakukan ujian diagnostik yang akan mengesahkan sama ada atau tidak anda mengalami keadaan ini atau yang lain, yang lebih serius, keadaan. Dalam panduan ini perubatan, anda akan diperkenalkan kepada gejala-gejala yang paling biasa dialami dengan keadaan ini.

Kriteria diagnostik

Dalam usaha untuk profesional perubatan untuk mendiagnosis sindrom usus, syarat-syarat tertentu hendaklah hadir bagi tempoh sekurang-kurangnya dua belas minggu dalam tempoh dua belas bulan apabila rasa tidak selesa atau sakit perut bermula.

Tanda-tanda biasanya ditandai dengan pelepasan yang berkaitan dengan buang air besar; permulaan boleh dikaitkan dengan perubahan dalam bilangan kali yang membuang air besar berpengalaman dan jenis air besar. Dengan kata lain, rupa sebenar najis mungkin berbeza daripada biasanya adalah. Berikut merupakan gejala yang paling biasa dikaitkan dengan sindrom usus:

• Banyak mungkin mengalami lebih daripada tiga pergerakan usus dalam tempoh dua puluh empat jam.
• The najis yang diluluskan mungkin terlalu longgar atau berair.
• Ramai yang mengalami IBS berasa seolah-olah mereka segera perlu melepaskan diri sementara yang lain merasakan keperluan untuk terus mengalami membuang air besar walaupun pada hakikatnya ia adalah jelas bahawa pergerakan itu selesai.
• Banyak mendapati bahawa mereka lulus dengan lendir air besar mereka.
• Banyak mungkin merasa seolah-olah mereka adalah kembung atau mempunyai sensasi yang penuh.

Gejala Itu Jangan Biasa Berlaku dengan IBS

Terdapat banyak tanda-tanda yang banyak individu tersilap mengaitkan dengan sindrom usus terganggu. Jika anda mempunyai gejala-gejala tersebut, ia boleh menunjukkan satu isu yang jauh melebihi komplikasi yang sindrom usus membawa. Ia adalah penting untuk memastikan bahawa doktor memeriksa anda dengan teliti untuk memastikan tiada risiko segera kepada kesihatan anda. Gejala-gejala ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada:

• Individu yang mempunyai IBS tidak biasanya mengalami sakit yang begitu kuat bahawa ia mengganggu keupayaan untuk tidur secara teratur.
• Orang dengan keadaan ini biasanya tidak mengalami pergerakan usus yang mengandungi kesan darah.
• Ia tidak adalah perkara biasa untuk mempunyai demam dengan sindrom usus terganggu. Jika demam hadir, ia biasanya menunjukkan bahawa terdapat jangkitan di dalam badan.
• Berat badan bukan isu yang biasanya dilihat pada pesakit yang mengalami keadaan ini.

Jika anda mengalami mana-mana gejala yang tidak sering dikaitkan dengan sindrom usus, ia adalah penting bahawa anda menjadualkan temujanji dengan profesional perubatan. Doktor yang anda lihat akan dapat menjalankan ujian diagnostik untuk menentukan jika terdapat isu kesihatan asas yang boleh meletakkan anda dalam bahaya untuk komplikasi selanjutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar